Przejdź do głównej zawartości

Posty

Polecany post

Jak rozkuć łańcuch w rowerze i założyć nowy?

Każdy użytkownik roweru prędzej czy później spotka się z koniecznością wymiany starego, wyciągniętego łańcucha na nowy. Oczywiście można udać się z tym do serwisu rowerowego, ale czemu nie spróbować uporać się z tym samodzielnie? Sprawa wygląda nieco prościej, kiedy mamy łańcuch zapinany na spinkę - wówczas wystarczy ją tylko odpiąć, zdjąć łańcuch, założyć nowy i spiąć spinką. Ten system jest także wygodny w sytuacji kiedy chcemy ściągnąć łańcuch do wyczyszczenia (można jednak czyścić łańcuch bez jego ściągania i ja tak robię). Osobiście nie należę do zwolenników spinek - coś co szybko i łatwo się zapina, często łatwo samoczynnie się odpina. Poza tym wielokrotne zdejmowanie i zakładanie spinki też nie pozostaje bez wpływu na jej trwałość i skuteczne "trzymanie" łańcucha, więc co jakiś czas należy kupić nową.   O spinkach nie będę się więcej rozwodzić, przejdę do zdejmowania łańcucha poprzez rozkuwanie jednego ogniwa. Niejeden raz wymieniałam zużyty łańcuch i zakładałam nowy,
Najnowsze posty

Velo Dunajec – malowniczy szlak na europejskim poziomie

W zeszłym roku po raz pierwszy nie ruszyłam na rowerowy urlop z kimś nieznajomym, lecz z … siostrą. Wyszło jak wyszło, relację z wyjazdu dodaję dopiero po roku. Pomysł na pokonanie szlaku Velo Dunajec pojawił się po raz pierwszy w 2019 roku, kiedy to szukałyśmy destynacji na wspólny urlop. Wówczas przypadkowo trafiłyśmy na informacje o jego istnieniu, ale ostatecznie spośród wielu innych opcji wybrałyśmy trekking w słowackie Tatry Wysokie z nieznajomym podróżnikiem ze stolicy. Jednak gdzieś tam z tyłu głowy „chodził” nam Velo Dunajec jako plan na przyszłość.   W sieci wyczytałyśmy wiele pochlebnych opinii na jego temat i choć jest on nieskończony, a prace nad jego kolejnymi fragmentami systematycznie trwają od paru lat, to już zyskał miano najpiękniejszego szlaku rowerowego w Polsce. Trzeba było to sprawdzić :-). Dodatkowym motywem przemawiającym za tym kierunkiem, zwłaszcza dla mojej siostry, był fakt, iż część szlaku biegnie poprzez miejsca związane z historią św. Kingi, czyli jej p

Wymiana kółek w przerzutce tylnej na nowe z ... AliExpress.

Dziś chciałam się z Wami podzielić moim nowym odkryciem i zakupem. Większość części w moim rowerze została już wymieniona, a jednym z nietkniętych dotąd elementów były kółka przerzutki tylnej. Jeśli weźmiemy pod uwagę sam napęd, wymieniałam już parę razy wolnobieg i łańcuch, oprócz tego jeden raz korbę i wkład suportu. Nie tykałam przerzutki tylnej, gdyż cały czas działa niezmiennie dobrze. Zauważyłam jedynie, że coraz mocniej starte są ząbki obu kółeczek w przerzutce tylnej. Nie zaobserwowałam, aby ich mocne zużycie wpływało negatywnie na funkcjonowanie napędu czy zmianę przełożeń. Powoli przygotowywałam się jednak na to, że w końcu trzeba będzie je wymienić. Zaczęłam się rozglądać za nowymi kółeczkami i zaskoczyły mnie ich ceny. W moim rowerze od nowości zainstalowana jest przerzutka Shimano Acera M360 z dużymi, 13-sto zębowymi kółkami na tulejach ślizgowych. Cena za taki komplet kółek wahała się w przedziale 25-30 zł, więc uznałam, że to drogo w porównaniu do ceny całej przerzutki.

Rowerowe wakacje - z Monachium przez Alpy, nad Adriatyk aż do Wenecji i Werony.

Połowa lutego, a ja dopiero relacjonuję swój rowerowy wyjazd z zeszłego roku. Ma to jednak swoją zaletę, ponieważ miło powspominać letni urlop, podczas gdy za oknem chłodne, zimowe dni. Na zeszłoroczny rowerowy urlop wybrałam się spontanicznie z jednym z czytelników mojego bloga. Wspólnie rozważaliśmy różne opcje na wyjazd, a ostatecznie wybór padł na trasę rowerową Alpe-Adria (Ciclovia Alpe Adria Radweg). Szlak ten stanowi połączenie Alp z Morzem Adriatyckim, zlokalizowany jest na terenie Austrii i Włoch, rozpoczyna się w Salzburgu, dalej prowadzi doliną rzeki Salzach i doliną Gastein, następnie przez Karyntię dociera do granicy austriacko-włoskiej. Po stronie włoskiej szlak biegnie przez Alpy Karnickie i Julijskie, Nizinę Wenecką, a kończy się nad samym Adriatykiem, w położonej na lagunie miejscowości Grado. Podróżując tą trasą mamy zagwarantowane piękne widoki i urozmaicony krajobraz, na który składają się szczyty największych europejskich gór, malownicze doliny z błękitnymi rzek

Jak wymienić wolnobieg w rowerze?

Wolnobieg to już dziś coraz rzadziej spotykane rozwiązanie, stosuje się go jeszcze w rowerach z niższej półki cenowej, ale nieuchronnie wypierany jest przez kasetę. Mimo, iż wolnobieg jest "gatunkiem" na wymarciu, postanowiłam poświęcić mu nieco uwagi, bo być może są jeszcze osoby zainteresowane jego serwisem. Mój rower fabrycznie także był wyposażony w wolnobieg. BYŁ, ponieważ po kilku sezonach postanowiłam jednak założyć kasetę. Nim to nastąpiło kilka razy miałam okazję wymieniać wolnobieg w swoim rowerze, więc postanowiłam podzielić się doświadczeniem. Wolnobieg

Czechy, Austria i Słowacja na rowerze.

Tradycyjnie mam takie opóźnienia w pisaniu bloga, że wakacyjny urlop relacjonuję dopiero pod koniec roku lub na początku przyszłego ;) Za przygotowanie tego wpisu zabrałam się gdzieś w październiku 2016, tak niesystematycznie w miarę możliwości czasowych uzupełniałam kolejne informacje. Nie spodziewałam się jednak, że przygotowanie rzetelnego wpisu zajmie mi aż tak wiele czasu.  Zdarzały mi się dłuższe przestoje, a w miarę upływu dni i tygodni coraz trudniej przypomnieć sobie dokładnie co, gdzie i kiedy się wydarzyło. Jednak udało mi się jakoś odtworzyć przebieg całej zeszłorocznej wyprawy rowerowej. Na spędzenie urlopu letniego w 2016 roku nie miałam totalnie żadnej koncepcji... Był dopiero początek roku, więc do wakacji mnóstwo czasu, toteż nie przejmowałam się brakiem planów. Choć nasza Polska taka piękna, to jednak po głowie chodził mi jakiś zagraniczny trip. Wiedziałam jedno - jeśli zdecyduję się na wypad poza kraj, to na pewno nie w pojedynkę. O ile nie boję się samotnie po